علائم سرطان مری

 

سرطان مری بیماری است که در آن مری به صورت فزاینده ای با رشد سلول ها نیز روبه رو خواهد شد. در مواردی که رشد سلول ها از حد خود فراتر رود در کارکرد اصلی مری اختلال ایجاد کرده و در نتیجه می تواند مری را با درد و ناراحتی همراه سازد. برای پیشگیری از سرطان مری در ابتدا باید از ریسک فاکتورها و همچنین علائم این بیماری اطلاعات کافی در دسترس داشت و در نهایت با این آگاهی برای پیشگیری از بیماری مورد نظر نیز اقدام نمود.

معمولا سرطان مری به دو قسمت کلی تقسیم می شود. برخی از افراد ممکن است که دچار رشد سلول های سرطانی در قسمت داخلی مری باشند و برخی دیگر این مشکل را در خارج از مری داشته باشند. کسب اطلاع و بررسی دقیق برای تأیید انواع مختلف این سرطان بسیار مهم است. زیرا در صورت تشخیص اشتباه درمان در جایی که سلول های سالم در آن قرار دارد انجام می پذیرد و به چنین ترتیبی هیچ تأثیری با خود به همراه نخواهد داشت.

از علائم مهم و عمومی سرطان ها می توان به خستگی زیاد و کاهش وزن اشاره نمود ، این علائم در اغلب سرطان ها نیز وجود دارد اما از علائم اختصاصی سرطان مری می توان به احساس درد شدید در زمان بلعیدن غذا توجه نمود. فرد دردی در نواحی مری و سوزش شدید در معده ی خود احساس خواهد کرد. به دلیل نزدیکی مری به حنجره ، درد در گلو نیز رخ می دهد و سرفه های متناوب و گرفته شدن تن صدا در بیماران مبتلا به سرطان مری به وفور دیده می شود. دردهای مربوط به قسمت ابتدایی دستگاه گوارش از جمله دردهایی است که معمولا به قفسه سینه انتشار پیدا خواهد کرد.

در بیمارانی که در گذشته یا در یکی از اعضای خانواده ی آنها مشکلات مربوط به مری و معده به صورت حاد و به همراه زخم های زیاد وجود داشته باشد ، در زمره ی افرادی هستند که باید در رژیم غذایی خود از اصول اولیه برای پیشگیری از این بیماری مهلک نیز استفاده نمایند. همچنین مصرف کردن عواملی مثل دخانیات و الکل می تواند شرایط را برای پیشرفت بیماری هایی همانند سرطان مری بدتر کند. افرادی که به بیماری مهمی همچون ریفلاکس از نوع شدید مبتلا هستند در دیگر گروه ها هستند که ریسک فاکتورهای خطر برای این بیماری را نیز به همراه خواهند داشت. بررسی ها و معاینات دوره ای یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری برای عدم ابتلا و درمان در مراحل اولیه بیماری سرطان بخصوص سرطان مری به شمار می رود.