ترب سفید فواید جالب توجه زیادی دارد، از جمله پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب، و تقویت گوارش به‌علاوه، به تقویت استخوان‌ها، سم‌زدایی از بدن، افزایش سلامت ریه، و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

خواص و مضرات ترب سفید

خواص ترب سفید

ترب سفید یک نوع ترب زمستانی است که بیش از همه در جنوب‌شرق و شرق آسیا رشد می‌کند. از مشخصه‌های آن برگ‌های بزرگ و پررشد و ریشه‌ی عمیق و سفید است. ترب سفید به لحاظ فنی جزو سبزیجات چلیپایی است و بنابراین، برگ‌هایش خواص این سبزیجات را دارد.

ترب سفید به خاطر مواد مغذی موجود در ریشه‌اش نیز مورد توجه است. در ژاپن، چین، و دیگر کشورهای آسیایی، این ریشه مصرف گسترده‌ای در سبد غذایی مردم دارد. ترب سفید به‌صورت خردشده در سالاد، سوپ، خورش کاری، برنج، و دیگر غذاها استفاده می‌شود. برگ ترب نیز معمولاً از اجزاء سالادهای روزمره‌ی مردم این مناطق به‌حساب می‌آید.

آب ترب نوشیدنی سلامتی‌افزایی است و آن را برای رفع مشکلات سلامتی می‌نوشند. خواص چشمگیر ترب سفید، ازجمله انرژی کم و مواد مغذی زیاد آن، باعث شده که ترب سفید در تهیه‌ی بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار بگیرد. نسل‌های زیادی از مردم با فواید ترب سفید برای سلامتی آشنا بوده‌اند و هستند. در ادامه به برخی فواید ترب سفید برای سلامتی اشاره می‌کنیم؛ با ما همراه باشید…

ترب سفید نه‌تنها حاوی مواد مغذی زیادی است، بلکه دارای بعضی ترکیبات آنتی‌اکسیدان فنولیک نیز هست. ترکیبات فنولیک می‌توانند از انواع مختلفی از سرطان پیشگیری کنند، به‌خصوص از سرطان معده

افزایش سلامت دستگاه تنفسی ترکیب خاصیت ضدویروسی و ضدعفونی‌کنندگی ترب سفید با خاصیت خلط‌آوری آن باعث شده که این گیاه در درمان مشکلات تنفسی گزینه‌ی اول بسیاری از افراد باشد. وجود مقدار بیش‌ از اندازه‌ی خلط یا بلغم در دستگاه تنفسی ممکن است باعث جذب باکتری‌ها شود و به آن‌ها اجازه‌ی رشد بدهد. آب ترب نه‌تنها خلط‌ها را از بدن دفع می‌کند، که باکتری‌ها و دیگر موجودات بیماری‌زا را نیز از بین می‌برد، و برای دستگاه تنفسی سلامتی به ارمغان می‌آورد.

بهبود گوارش معلوم شده که آب ترب از همان آنزیم‌هایی برخوردار است که در سیستم گوارش بدن انسان وجود دارد، ازجمله آنزیم آمیلاز و استراز. این دو آنزیم باعث گوارش بهتر و راحت‌تر کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین‌ها، و چربی‌ها می‌شوند. هضم درست این غذاها از ابتلای فرد به یبوست جلوگیری می‌کند و میزان جذب مواد مغذی را در روده‌ها افزایش می‌دهد.

سم‌زدایی از بدن زمان زیادی از شناخت خاصیت ادرارآوری ترب سفید می‌گذرد. این خاصیت باعث تمیز شدن کلیه‌ها و عملکرد عالی آن‌ها می‌شود. از طریق ادرار، سم‌ها، چربی‌ها، و حتی آب اضافی از بدن دفع می‌شود.

پیشگیری از سرطان ترب سفید نه‌تنها حاوی مواد مغذی زیادی است، بلکه دارای بعضی ترکیبات آنتی‌اکسیدان فنولیک نیز هست. ترکیبات فنولیک می‌توانند از انواع مختلفی از سرطان پیشگیری کنند، به‌خصوص از سرطان معده. یکی از ترکیبات خاصی که در ترب سفید پیدا می‌شود و توانایی جلوگیری از تشکیل بسیاری از مواد سرطان‌زا در بدن را دارد نیتروزامین است.

تقویت سیستم ایمنی وجود مقدار زیادی ویتامین سی در ترب سفید این گیاه را تبدیل به گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی می‌کند، چون ویتامین سی گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. گلبول‌های سفید به درمان و بازسازی سلول‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کند. برگ‌های ترب سفید غنی‌ترین منبع ویتامین سی هستند، بنابراین، اگر می‌خواهید احساس سلامتی بیشتری بکنید، با برگ‌های این گیاه سالاد درست کنید و نوشیدنی کنار دستتان هم آب ‌ترب باشد.

عامل ضدالتهاب تحقیقات نشان داده که ترکیبات ضدالتهاب موجود در آب، ریشه، و برگ‌های ترب می‌تواند التهاب را در سرتاسر بدن به‌شدت پایین بیاورد. این ویژگی باعث می‌شود قلب سالم‌تر باشد و احتمال ابتلا به آرتروز کم شود. ترب بیماری نقرس را نیز درمان می‌کند و ناراحتی‌ها و دردهای ناشی از جراحات و کشیدگی عضلات را تسکین می‌دهد.

آب ترب نه‌تنها خلط‌ها را از بدن دفع می‌کند، که باکتری‌ها و دیگر موجودات بیماری‌زا را نیز از بین می‌برد، و برای دستگاه تنفسی سلامتی به ارمغان می‌آورد

افزایش سلامت استخوان‌هاهمانند بسیاری از سبزیجات چلیپایی، ترب سفید هم سرشار از کلسیم است. مصرف کلسیم برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. اگر خطر پوکی استخوان تهدیدتان می‌کند یا دردهای پیری به سراغتان آمده، با اضافه کردن ترب سفید و کلسیم به رژیم غذایی خود می‌توانید وضعیت سلامتی خودتان را بهبود ببخشید و سرعت فرایند پیری را کاهش دهید.

کاهش وزن مصرف ترب سفید به آدم احساس سیری می‌دهد، ضمن اینکه، بدون افزایش میزان کالری یا کلسترول، نیازهای غذایی بدن را تأمین می‌کند. این خاصیت ترب سفید به خاطر ذات کم‌کالری و کم کلسترول آن، و همچنین، داشتن مقدار زیادی فیبر و مواد مغذی است. این ویژگی‌ها ترب سفید را تبدیل به گزینه‌ای عالی برای کاهش وزن می‌کند.

محافظت از پوست روغن ترب سفید ماده‌ی نایابی است، اما مالیدن این روغن روی پوست از پیر شدن پوست جلوگیری می‌کند. البته همین نتیجه از خوردن ترب سفید به صورت عادی نیز به دست می‌آید. خواص آنتی‌اکسیدانی این عضو خانواده‌ی سبزی‌ها می‌تواند جلوی اثرگذاری رادیکال‌های آزاد را بگیرد. رادیکال‌های آزاد محصول جانبی سوخت‌وساز سلولی هستند. با مصرف ترب سفید، جلوی چین‌وچروک‌ها را می‌گیرید، پوست درخشانی پیدا می‌کنید، جریان خون در پوستتان افزایش می‌یابد، و حتی لک‌ها و خال‌های ناشی از پیری نیز کمتر روی پوستتان ظاهر می‌شوند.

 

مضرات ترب سفید

از شواهد این‌طور برمی‌آید که افراد مبتلا به سنگ کیسه‌ی سفرا نباید ترب سفید و دیگر انواع ترب را مصرف کنند. غیر از این مورد خاص، ترب سفید هیچ‌وقت حساسیت‌زا شناخته نمی‌شده و به‌طورکلی برای همه مفید دانسته می‌شود.

 

منبع خبر: افق نیوز