چه چیزی باعث سیاه شدن دندان ها می شود؟

 

سیاه شدن دندان ها می تواند نشانه ای از پوسیدگی یا کرم خوردگی دندان باشد که باید خیلی سریع درمان شود. با اینحال سیاه شدن دندان ها می تواند به خاطر وجود لکه نیز ایجاد گردد. غذاهای مختلف و نوشیدنی ها می توانند رنگدانه ای بر روی دندان به جای بگذارند و باعث تغییر رنگ دندان شوند. دندان رنگ این مواد را به خود می گیرد و شروع به سیاه شدن می کند. با گذشت زمان، عناصر دیگر باقی مانده توسط غذاها و نوشیدنی ها می تواند رنگ دندان را به زرد یا خاکستری تغییر دهد. با اینحال اگر دندان شروع به سیاه شدن کرد فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند.

 

چه چیزی باعث سیاه شدن دندان می شود؟

دندان به خاطر علل داخلی و خارجی سیاه می شود. علل خارجی سیاه شدن دندان به مواردی مرتبط می شود که در خارج از دندان قرار دارد. این موارد عبارت است از :

– آسیب به مینای دندان
– لکه
– رسوب در دندان

برخی از اوقات علل مستقیم بروز لکه در برگیرنده موارد زیر است:

– نوشیدن یا خوردن مکرر محصولات تیره رنگ مثل قهوه
– مصرف داروهای خاص همچون مکمل مایع آهن
– استفاده از دهانشویه و خمیردندان های خاص
– مصرف تنباکو

علل داخلی:

زمانی که اسیب از داخل به دندان وارد می شود باز هم ممکن است سیاه گردد. اصلی ترین مقصر سیاه شدن دندان ها پوسیدگی دندان و کرم خوردگی آن است. به عنوان مثال عفونت یا دندان مرده می تواند به رنگ سیاه تبدیل گردد. اسیب در داخل آغاز می شود و به سطح می رسد. رنگ سیاه دندان ممکن است به شکل لکه پدیدار شود و سپس کل دندان را بپوشاند.

 

سیاه شدن ریشه دندان

نشانه ها

معمولا دندان از رنگ سفید به سیاه تبدیل نمی شود و این موضوع عادی نیست. فرد معمولا قبل از اینکه دندان سیاه شود متوجه نشانه های دیگری نیز می شود. در برخی از موارد لکه ممکن است قهوه ای یا خاکستری باشد. با گذشت زمان این لکه ها به رنگ سیاه تبدیل می گردند. در برخی از موارد نیز دندان لکه ها و نقطه های کوچکی را در خود توسعه می دهد. این نقطه های کوچک در نزدیکی خط لثه پدیدار می شوند. زمانی که رسوب تشکیل می شود فرد متوجه تغییر رنگ سیاه بر روی قسمت خارجی دندان می گردد. رسوب به کار خود ادامه می دهد مگر اینکه از بین برود. در این شرایط سوراخ هایی ممکن است در دندان ایجاد گردد

 

چگونه می توان از بروز لکه بر روی دندان جلوگیری کرد؟

افراد از سیاه شدن دندان هایشان واهمه دارند و به دنبال پیشگیری از این موضوع هستند.

این افراد بعد از خوردن مواد غذایی باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند. آن ها همچنین باید از مصرف برخی از مواد زیر اجتناب کنند یا آن را کاهش دهند:

– قهوه
– نوشابه
– چای سیاه
– الکل و مشروب
– مصرف محصولات تنباکو

بهداشت دهان و دندان خوب می تواند علل خارجی سیاه شدن دندان را از بین ببرد.

 

سیاه شدن دندان ها

درمان و پیشگیری

درمان سیاهی دندان در منزل معمولا امکان پذیر نیست. بسته های سفید کننده زیادی وجود دارد که می تواند به تغییر رنگ خفیف کمک کند اما سیاهی دندان نیازمند درمان پزشکی است. در این شرایط پزشک علل بروز چنین مواردی را تشخیص می دهد و درمان مناسب را تعیین می کند.

اگر رسوب تشکیل شد چه باید کرد؟

زمانی که رسوب شروع به تشکیل می کند دندانپزشک می تواند از بروز آن پیشگیری کند. این موضوع معمولا با خراشیدن رسوب از سطح دندان آغاز می شود. دندانپزشک باید از ابزارهای مخصوص استفاده کند.

اگر پوسیدگی رخ دهد چه باید کرد؟

در مواردی که پوسیدگی رخ می دهد پزشک ممکن است نتواند سیاهی دندان را با یک فرایند ساده از بین ببرد. این افراد باید بخش پوسیده دندان را حذف کنند. اگر پوسیدگی بخشی از یک دندان است، دندانپزشک می تواند این بخش را بردارد و سوراخ را پر کند. اگر پوسیدگی به لایه دوم دندان رسیده است دندانپزشک کل پوسیدگی را بر می دارد و تاجی بالای دندان قرار می دهد. برخی از اوقات دندان ممکن است به شدت اسیب دیده باشد. در این شرایط باید کل دندان برداشته شود.

نکاتی برای پیشگیری :

افراد اغلب می توانند با حفظ بهداشت دهان و دندان از بروز این موارد پیشگیری کنند. استفاده از نکات زیر نیز کمک کننده خواهد بود:

– مسواک زدن دندان دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
– تمیز کردن و استفاده از نخ دندان حداقل یک یا دو بار در روز
– زمانبندی منظم برای ملاقات با پزشک
– اجتناب از مواد شکردار

 

نتیجه گیری

اگر سیاه شدن دندان به خاطر لکه، رسوب یا پوسیدگی رخ داده باشد پزشک بهتر از هر فرد دیگری می تواند این شرایط را تشخیص دهد و درمان نماید. فرد برای درمان این شرایط باید با یک فرد حرفه ای مشورت کند. استفاده از بهداشت دهان و دندان خوب می تواند به پیشگیری از سیاهی دندان کمک کند. بعد از اینکه چنین مشکلاتی برطرف شد فرد می تواند دوباره دندان های سفید خود را باز یابد. اگر شما نیز دندان سیاهی دارید سعی کنید نکاتی که در این مقاله بیان کردیم را به دقت بررسی کنید و در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید.