پیشگیری از حساسیت به پوشک در نوزادان

 

در گذشته برای جلوگیری از عمل دفع یک نوزاد تا سن دو سالگی از کهنه با لایه پلاستیکی در خارج استفاده می نمودند. اما امروزه استفاده از کهنه ها تا حدودی قدیمی شده و استفاده از پوشک به مراتب جایگزین آن شده است. علاوه بر آن از نظر اقتصادی نیز خرید پوشک به اقتصاد خانواده لطمه وارد می کند. در کنار همه ی این موارد حساسیت به پوشک در نوزادان بزرگترین مشکلی است که یک مادر در هنگام باز کردن پوشک با آن مواجه می شود.

حساسیت هایی که پوشک به وجود می آورد معمولا موجب قرمزی ، سوزش و خارش در کشاله ران و حتی بر روی سیستم تناسلی نوزاد می شود که در صورت عدم پیگیری و درمان ممکن است که به مشکل عفونی جدی در نوزادان تبدیل شود. برای پیشگیری از حساسیت های این چنینی سعی کنید تا هر چند ساعت یکبار پوشک را باز کنید تا جریان هوایی در یک محیط بسته برقرار شود و از مناسب بودن محیط برای رشد میکروب ها کاسته شود. همچنین پس از ادرار کردن با کمی آب و پنبه نواحی را تمیز کنید ، هرگز از دستمال مرطوب استفاده نکنید ، ای دستمال تنها در مواقعی که آبی در دسترس شما قرار ندارد به عنوان آخرین راه حل به حساب می آید.

پس از شست و شوی محل به سرعت آن را خشک کنید ، زیرا مرطوب ماندن می تواند بر روی حساسیت پس از بسته شدن پوشک تأثیر گذار باشد. در مواقعی که سوختگی و حساسیت ناشی از پوشک در نوزاد شما به شدت زیاد می شود می توانید از انواع پمادهای موجود در بازار برای جلوگیری از سوختگی استفاده کنید. اما این پمادها را در اندازه کم استفاده کنید ، زیرا مصرف بیش از اندازه ی آنها نیز با حساسیت های بیشتری همراه خواهد بود.

امروه برخلاف تبلیغاتی که در خصوص ماندگاری بالای پوشک ها مشاهده می شود ، در نوزادانی که پوست های حساسی دارند ، این کار را انجام ندهید. سعی کنید تا پس از چند ساعت پوشک را تعویض نموده و پوشکی جدید را برای فرزند خود آماده کنید. در چنین مواردی به فکر هزینه ی پوشک ها نباشید ، زیرا هزینه درمان حساسیت های پوستی به مراتب بیشتر از یک پوشک خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: مشکلات پوستی نوزاد