در این مطلب تب کودکان به علت دندان ، شیاف برای کاهش تب کودکان و کاهش تب کودک با شیاف آماده شد

تب کودکان به علت دندان ، شیاف برای کاهش تب کودکان

 

دکتر احمدرضا یعقوبی در این خصوص عنوان کرد: یکی از مشکلات بیماری‌های اطفال، تب است که گاهی به تشنج نیز منتهی می‌شود. بنابراین کاهش تب در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است.

این متخصص کودکان افزود: برای کاهش تب کودک با توجه به عوارض داروها اولین دارو استامینوفن است که به مقدار ۱۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن کودک داده می‌شود. برای مثال در کودک  دو ساله ۱۲ کیلویی، ۲۴ قطره، یا ۵ سی سی شربت است.

وی تصریح کرد: در صورت تب بالای کودک می‌توان از شیاف کودکان ۱۲۵ هر چهار تا شش ساعت استفاده کرد. اگر تب با این روش کنترل نشد از شربت ایبوبروفن ۵ سی سی به صورت هر هشت ساعت و حتما بعد از غذا می‌توان استفاده کرد.

یعقوبی با اشاره به استفاده از روش‌های کاهش و درمان تب کودک مثل کاهش لباس و پاشویه اظهارکرد: روش صحیح پاشویه بدین صورت است که دستمال را با آب ولرم ٣٤ تا ٣٥ درجه آغشته کرده و روی نقاطی همچون پیشانی و پشت و سینه که گرم است، بگذارید این نقاط الزاما پا و دست نیست، زیرا اغلب اوقات پاها سرد است .

وی تاکید کرد: حتما قبل از پاشویه به کودک استامینوفن داده شود تا کودک لرز نکند و بتوانید با روش پاشویه تب را کاهش دهید.

این متخصص اطفال در رابطه با تشنج نیز گفت: تب و تشنج  یک عارضه تشنجی خوش‌خیم و شایع است که معمولا در سنین ۹ تا ۲۰ ماه اتفاق می‌افتد، البته تا شش سالگی هم امکان بروز آن وجود دارد.

وی عنوان کرد: تب و تشنج معمولا این گونه حادث می‌شود که ابتدا حرکات  تشنجی که معمولا حدود نیم دقیقه طول می‌کشد و علائم آن شامل کاهش هوشیاری، سفتی بدن و اندام، قطع تنفس برای حدود ۳۰ ثانیه است که بعد از این زمان وقتی تنفس مجددا شروع می‌شود، ممکن است بسیار سطحی باشد و دفع ناخودآگاه ادرار یا مدفوع را به همراه داشته باشد.

یعقوبی بیان کرد: تشنج بدین گونه است که کودک بیهوش می‌شود و علائم پرش اندام‌ها یا صورت و برگشت چشم‌ها (سیاهی چشم) به بالا دیده می‌شوند و سپس کودک به هوش می‌آید و ممکن است برای یک تا دو ساعت به خواب رود و هنگام بیدارشدن ممکن است گیج، خواب‌آلود و تحریک‌پذیر باشد.

وی ادامه داد: بعد از تشنج ابتدا باید مراحل اولیه احیا مثل اطمینان از باز بودن مجاری تنفسی و ضربان قلب کنترل شود. در این هنگام باید مراقب آسپیراسیون یا  ورود مواد داخل دهان به مجرای تنفسی باشید و اگر کودک چیزی در دهان دارد، آن را خارج کنید.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: در رابطه با تشنج بهترین کار پیشگیری از تکرار آن است که با شیاف دیازپام انجام می‌شود. کودک مبتلا باید به بیمارستان رسانده شده وحدود سه روز بستری شود که در این شرایط، هدف کنترل تشنج احتمالی بعدی و بررسی سایر موارد تشنج از جمله مننژیت است.

 

تب کودکان برای دندان

وی با تشریح تب دندانی نیز بیان کرد: برخی از والدین تب را به رویش دندان در کودک مرتبط می‌دانند که حداقل ۹۰ در صد آن بی‌ربط به دندان است.

یعقوبی تصریح کرد: تب دندان بسیار سبک، بدون همراهی سرفه و آبریزش بوده و اغلب با افزایش مختصر دفعات دفع مدفوع و اغلب همراه با آبریزش دهان و تیز شدن و خارش لثه است.